Jak wygląda praktyczny egzamin na prawo jazdy?

Teoria sprawia kursantom mnóstwo kłopotów. Jednak to egzamin na prawo jazdy praktyczny jest obarczony niższą zdawalnością. Dlaczego tak jest i jak unikać błędów innych? Z jakich elementów składa się część praktyczna? Na co szczególnie musisz uważać? Przeczytaj!

Egzamin praktyczny kat. B – jak się zaczyna?

Na samym początku egzamin na prawo jazdy praktyczny rozpocznie się zapoznaniem z egzaminatorem. Po upewnieniu się co do twojej tożsamości zaprosi cię do samochodu lub w jego pobliże. Tam zostaną ci przekazane podstawowe informacje co do przebiegu samego egzaminu. Jeśli masz jakieś pytanie, jest to czas, by je zadać. Zwykle jednak osoby egzaminowane spokojnie czekają na polecenia ze strony egzaminatora. Egzamin praktyczny kat. B rozpoczyna się od wskazania dwóch elementów z wyposażenia auta i przygotowania do jazdy.

Sprawdzenie stanu technicznego elementów eksploatacyjnych w aucie

Każdej egzaminowanej osobie drogą losowania zostaje przydzielone wskazanie dwóch elementów auta. Zaliczają się do nich:

  • wskazanie płynów eksploatacyjnych i określenie ich sposobu pomiaru;
  • upewnienie się o działaniu sygnału dźwiękowego;
  • wskazanie działania wybranych świateł.

Na czynności te masz dokładnie 5 minut. 

W dalszym etapie egzamin praktyczny na prawo jazdy polega na przygotowaniu się do jazdy po placu manewrowym. Twoim zadaniem będzie:

  • wyregulowanie fotela w różnych płaszczyznach;
  • ustawienie zagłówka;
  • poprawienie lusterek bocznych i lusterka czołowego;
  • ustawienie kierownicy;
  • zapięcie pasów bezpieczeństwa;
  • upewnienie się co do zamknięcia drzwi.

Po tych czynnościach możesz poinformować egzaminatora o swojej gotowości do jazdy i uruchomić silnik.

Ruszanie z miejsca i jazda po łuku

Teraz czeka cię pierwsze zadanie związane z poruszaniem się samochodem. Egzaminator uda się w pobliże miejsca jazdy pasem ruchu do przodu i do tyłu. W pierwszej kolejności musisz dojechać na to miejsce i zatrzymać się w określonym miejscu startowym. Egzamin na prawo jazdy praktyczny w tej części polega na przejechaniu po wyznaczonym łuku, zatrzymanie się i zawrócenie na biegu wstecznym do miejsca startowego. O błędach, jakie eliminują cię od razu, przeczytasz tutaj. Pamiętaj, że przed rozpoczęciem jazdy po łuku musisz włączyć właściwe światła.

Ruszanie ze wzniesienia 

Jedno z tych zadań na placu manewrowym, które stresuje sporo egzaminowanych osób. Na czym polega? Egzamin praktyczny na prawo jazdy wymaga zatrzymania się na wzniesieniu, zaciągnięcie hamulca awaryjnego postojowego (tzw. ręcznego) i płynne ruszenie bez stoczenia się auta do tyłu. Najlepiej będzie jeśli przejedziesz całe wzniesienie, a samochód nie stoczy się w ogóle. Dopuszczalne jest jednak, by auto cofnęło się po zwolnieniu hamulca o mniej niż 20 cm. Możesz również zatrzymać pojazd po płynnym ruszeniu. Najlepiej jednak będzie po prostu zjechać ze wzniesienia do końca. 

Wyjazd w miasto do ruchu ulicznego

Wyczekiwany przez wielu moment na egzaminie praktycznym. Mawia się, że jak ktoś wyjeżdża na miasto, to już jest dobrze. W praktyce jednak nie zawsze sam wyjazd skutkuje zdanym egzaminem. Gdy rozpoczniesz egzamin praktyczny kat. B w ruchu ulicznym, czeka cię wykonanie 28 zadań. Ich zaliczenie nie może trwać krócej niż 25 minut. Oczywiście każdy błąd, który popełnisz (a jest dopuszczalny w regulaminie) powoduje powtórzenie zadania. A to dodatkowo przedłuża czas trwania egzaminu. Pamiętaj, że istnieją błędy, które wyeliminują cię od razu i wynik będzie negatywny. Chcesz poznać trasy egzaminów w twoim mieście? Sprawdź je w BeDriver.

Słowa na koniec

Egzamin na prawo jazdy praktyczny to zwieńczenie całego kursu i wysiłku włożonego w naukę. Nie zmarnuj tej szansy i podejdź do niego maksymalnie skoncentrowany. Jeśli się nie uda, nie poddawaj się! Jesteśmy pewni, że pójdzie ci bardzo dobrze! A jeśli dopiero zaczynasz z nauką na egzamin prawa jazdy, sprawdź nasz ranking szkół jazdy w Poznaniu oraz innych miastach w całej Polsce.

Wróć do bloga