Zawracanie na skrzyżowaniu – kiedy można?
Na skrzyżowaniach rzadko można spotkać znaki umożliwiające zawracanie. Nie oznacza to jednak, że nie możesz wykonywać tego manewru. Skąd taki wniosek? Otóż w wielu przypadkach, nawet bez widocznego znaku do zawracania, możesz wykonać ten manewr. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady związane z zawracaniem na skrzyżowaniu. Sprawdź je!
Kiedy nie można zawracać na skrzyżowaniu?
Zanim omówimy, od czego zależy zawracanie na skrzyżowaniu, omówmy kwestię zakazu wykonywania takiego manewru. W pierwszej kolejności to właśnie znaki zakazu i nakazu mogą zabraniać lub uniemożliwiać zawracanie. Dla przykładu znak pionowy B-23 jednoznacznie nie dopuszcza do wykonania takiego manewru. Podobnie znak nakazu C-3, który wskazuje, że jedynym kierunkiem jazdy z danego pasa jest jazda w lewo. Kolejnym przykładem braku możliwości zawracania na skrzyżowaniu jest sygnalizator świetlny kierunkowy S-3 (tzw. strzałka). Jeżeli widać na niej tylko kierunek w lewo, nie można zawracać. Ostatnim przykładem zakazu zawracania na skrzyżowaniu są linie poziome ciągłe. Jeśli konieczne byłoby ich przecięcie, manewr zawracania jest niemożliwy.
W jakich sytuacjach możesz zawracać na skrzyżowaniu?
W takim razie, kiedy można zawracać na skrzyżowaniu? Po pierwsze wtedy, gdy nie zabraniają tego znaki, a pas umożliwia jazdę w lewo. Jeżeli znaki poziome i pionowe umożliwiają jazdę w lewo i nie nakazują tego, jako jedynego możliwego kierunku, domyślnie dopuszczają również zawracanie. Jest to zgodny z prawem manewr, za który nie grozi Ci żaden mandat. Tak samo jest wtedy, gdy na pasie wymalowana jest strzałka do jazdy w lewo i do zawracania. Wtedy sytuacja jest w zasadzie banalna. Bardzo podobnie jest, gdy na sygnalizatorze umieszczono dwie strzałki – do jazdy w lewo i zawracania.
Dlaczego zawracanie na skrzyżowaniu jest takie trudne?
Dla niektórych kierowców brak wyraźnego pozwolenia na zawracanie jest jednoznaczne z jego zakazem. To jednak błąd. Domyślnie strzałka w lewo bez żadnych innych ograniczeń daje możliwość do zawracania. Warto jednak być bardzo ostrożnym podczas tego manewru. Po pierwsze łatwo jest najechać na sąsiedni pas, po którym mogą jechać auta i doprowadzić w ten sposób do wymuszenia pierwszeństwa. Po drugie sygnalizator kierunkowy S-3 ze strzałką w lewo celowo nie pozwala na zawracanie. Taki manewr również mógłby doprowadzić do wymuszenia pierwszeństwa, a nawet do zablokowania pasa ruchu.
Zawsze wykonuj manewry zgodne z zasadami kodeksu drogowego
Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo na drodze zależy głównie od Ciebie. Dlatego zawsze stosuj się do wskazań sygnalizacji oraz znaków. Jeśli chcesz więcej kluczowych porad, zerknij na inne artykuły od BeDriver! Szerokiej drogi!