Łuk – prawo jazdy i egzamin praktyczny. Jak zrobić to dobrze?

Ruszanie ze wzniesienia i jazda po łuku do tyłu to chyba jedne z najbardziej stresujących zadań podczas egzaminu praktycznego. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie kilka podpowiedzi, dzięki którym wykonasz te zadania dobrze. Pierwsze z nich omawiamy w artykule „Jak dobrze ruszać na wzniesieniu?” a drugie w dalszej części artykułu. Ruszamy!

Na czym polega łuk na prawie jazdy?

Skuteczny instruktor powinien nauczyć cię nie tylko jazdy po łuku, ale też zasad, które tam obowiązują. Ogólnie rzecz ujmując, pokonując łuk na prawie jazdy, uczysz się jazdy do przodu i do tyłu wśród przeszkód. Na placu manewrowym są to pachołki, a w życiu codziennym np. inne samochody zaparkowanego w wyznaczonych miejscach. Podczas zdawania egzaminu praktycznego musisz pokazać, że umiesz ruszyć, pokonać łuk do przodu i zatrzymać się w wyznaczonym miejscu. Konieczne jest też wykonanie tej operacji na biegu wstecznym.

Czego nie robić podczas jazdy po łuku?

Przede wszystkim nie jeździć po pachołkach. Na BeDriver znajdziesz najlepszych instruktorów, którzy uczą najlepszych technik. Niestety wśród nich nie ma jazdy po pachołkach. Przecież na co dzień nigdzie ich nie spotkasz, więc zaprzątanie sobie głowy takimi technikami mija się z celem. Jazda po łuku wymaga też obserwowania sytuacji w odpowiednim lusterku. Na początku wystarczy ci spoglądanie w prawe – widać w nim zdecydowanie więcej podczas pokonywania łuku egzaminacyjnego.

Kolejna sprawa to operowanie gazem i sprzęgłem. Na egzaminie, gdy pokonujesz łuk, gaz w zasadzie nie jest ci do niczego potrzebny. W tym zadaniu liczy się przede wszystkim płynność jazdy. Wtedy dopiero możesz być pewny, że pokonasz łuk skutecznie. Dlatego operuj samym sprzęgłem. Jak masz to zrobić? 

Jazda po łuku do przodu a sprzęgło

Teren, na którym wyznaczony jest łuk, nie ma żadnych ubytków ani uskoków. Dlatego robiąc łuk na prawo jazdy, nie musisz martwić się o zmianę prędkości – samochód nie będzie przyspieszał ani zwalniał, bo jedziesz po równym. Wystarczy ci więc jedynie operowanie sprzęgłem. Podczas ruszania do przodu wyczuj moment półsprzęgła i przytrzymaj na nim delikatnie auto aż ruszy. Dopiero potem zupełnie zwolnij nogę ze sprzęgła. Aut będzie poruszało się powoli, ale płynnie, co pozwoli ci na skuteczne przejechanie łuku do przodu.

Jak jeździć po łuku do tyłu – sprzęgło

Jednak to zawracanie na łuku sprawia największe trudności młodym kandydatom na kierowcę. Tutaj konieczne będzie inne posługiwanie się półsprzęgłem niż w przypadku jazdy na wprost. Jazda po łuku do tyłu polega na zwalnianiu sprzęgła do momentu osiągnięcia półsprzęgła i ponownym wciskaniu sprzęgła do końca. W momencie, gdy auto będzie zwalniało znowu podnoś nogę aż do półsprzęgła, aż pokonasz łuk.

Jak jeździć po łuku do tyłu – lusterka

Jak wspomnieliśmy wcześniej, na samym początku najlepiej jest obserwować jedynie lusterko prawe. Dlaczego? Bo w nim zobaczysz najwięcej, gdy pokonujesz łuk wewnętrzny w prawo. Możesz delikatnie wychylić się do przodu, by widzieć linię. Gdy już opanujesz łuk na prawym lusterku, możesz zerkać również w lewe i patrzeć przez prawe ramię. Jednak kluczowe jest prawidłowe posługiwanie się prawym lusterkiem, aby móc skutecznie robić łuk.

Najlepsza technika jazdy po łuku!

Pamiętaj, by nie jeździć po łuku, patrząc na pachołki. Skręcaj kierownicą płynnie, obserwując odległość prawego tylnego koła i elementów karoserii od linii. Gdy zauważysz, że linia zaczyna skręcać, ty również skręć kierownicą w prawo. Później kontroluj, czy nie zbliżasz się za mocno do linii i w razie konieczności zmniejszaj kąt skrętu kierownicy. Najlepiej jest nie trzymać się kurczowo tuż przy pachołkach, by nie narazić się na ich dotknięcie. Gdy już wyjdziesz z łuku, możesz wyprostować kierownicę i zerkać w oba lusterka.
Podsumowując, jazda po łuku jest stresująca, ale nie musi zakończyć się porażką. Najważniejsze, żeby wykonać manewry jazdy do przodu zatrzymania i zawracania rozsądnie, a nie na pamięć. Łuk ma pomóc ci jeździć po mieście, parkować, zawracać w wąskich uliczkach. Gdy zastosujesz się do powyższych wskazówek, na pewno ci się uda!

Wróć do bloga