Jak zmieniać biegi w swoim samochodzie – instrukcja krok po kroku
Co da ci wiedza o tym, jak zmieniać biegi? Będziesz mógł uniknąć zgaszenia silnika, wykorzystywać efektywnie prędkość obrotową i sprawnie przyspieszać. W manualnych przekładniach biegów to ty decydujesz o momencie wrzucenia kolejnego stopnia. Kiedy to robić i jak? Przeczytaj!
Kiedy zmieniać biegi w samochodzie?
Kluczowe są:
- moment obrotowy silnika;
- skok obrotów pomiędzy kolejnymi biegami;
- sytuacja na drodze.
A więc, jak zmieniać biegi w zależności od auta, którym jeździsz?
Silnik benzynowy czy diesel?
Na egzaminie będziesz jeździł autem benzynowym. Tak samo będzie w ogromnej większości szkół jazdy. Możesz to sprawdzić na BeDriver, sprawdzając ranking szkół jazdy we Wrocławiu oraz całej Polsce gdy wyszukasz interesujący cię ośrodek. Silniki benzynowe osiągają moment obrotowy w nieco wyższym zakresie obrotów niż diesle. A to oznacza, że biegi trzeba w nich wrzucać nieco później. Kiedy zmieniać biegi w aucie benzynowym? Najlepszy przedział obrotów to 2,5 – 3 tysiące. W silnikach diesla ten zakres mieści się między 2 a 2,5 tysiąca obr/min.
Jaka różnica w obrotach?
To również ważna sprawa. Dlaczego? Gdy wrzucisz wysoki bieg zbyt szybko, może się okazać, że silnik nie będzie miał siły przyspieszać. Postaraj się zaobserwować, o ile obrotów spadają i rosną obroty w zależności od biegu, który wybierzesz. Standardowo jest tak, że każdy bieg to zmiana obrotów o ok. 500-800 obr/min. Dlatego najlepszy moment na zmianę możesz ustalić przez obserwowanie licznika obrotów w samochodzie.
Sytuacja na drodze – przyspieszanie czy hamowanie?
To jedna z ważniejszych spraw, które dotyczą tego, jak zmieniać biegi w samochodzie i kiedy to robić. Gdy przyspieszasz łagodnie, wrzucanie kolejnych biegów zwykle następuje przed poziomem 3 tysięcy obrotów. Nieco inaczej może być, gdy potrzebujesz wyprzedzić innego kierowcę. Wtedy warto wykonać manewr, mając w posiadaniu pełny zakres mocy. Posłużmy się przykładem.
Wyobraź sobie, że jedziesz 50 km/h i chcesz szybko wyprzedzić auto przed tobą. Jedziesz na biegu 4 i masz mniej niż 2 tysiące obr/min. Wtedy warto zredukować bieg na 3 i wprowadzić auto na wyższe obroty, by szybciej wyprzedzić. Po zakończonym wyprzedzaniu spokojnie możesz znowu wrzucić 4 bieg.
Zmiana biegów w samochodzie – czego unikać?
Ani zbyt niskie, ani zbyt wysokie obroty nie są dobre dla silnika. Jazda pod górkę, albo wyprzedzanie na wysokich biegach oznaczają męczarnie dla silnika. Z kolei podróż 50 km/h na 2 biegu to ryzyko utrzymywania jednostki w bardzo wysokich obrotach i większe spalanie paliwa. Nie musisz za to obawiać się zmniejszania biegów o kilka w dół. Czasem wymaga tego sytuacja i konieczność nagłego wyprzedzenia.
Zmiana biegów – metoda na słuch czy obserwacja licznika?
W starszych autach nie było zegarów pokazujących obroty, więc kierowcy byli zmuszeni zmieniać biegi na słuch. Wyczekiwali momentu, gdy silnik było wyczuwalnie słychać i wtedy wrzucali kolejny bieg. A jak zmieniać biegi, gdy auto ma licznik obrotów? Dobrze jest obserwować go i kontrolować aktualne obr/min. Oczywiście nie możesz tego robić stale – twoim zadaniem jest patrzenie na ulicę. Po prostu przewiduj moment zmiany biegów i tuż przed tym sprawdzaj, czy obroty są odpowiednie do wrzucenia innego przełożenia.
Podsumowanie
Z czasem zmiana biegów stanie się dla ciebie naturalna. Poczujesz, w jakim momencie najlepiej to robić w aucie, które prowadzisz. Pamiętaj, że spore znaczenie dla czasu zmiany przełożenia ma moc silnika i rodzaj paliwa. A więc wsiadaj do „elki” i próbuj!